Point2sop

Followers

Tuesday, March 1, 2011

PEMELIHARAAN COMPUTER

1. PEMELIHARAAN COMPUTER DEFINISI
Penjagaan Komputer pada dasarnya adalah sama dengan jenis yang lain penyelenggaraan, yang merupakan set perkhidmatan atau prosedur yang dilakukan untuk menyimpan sesuatu (dalam hal ini, komputer) dalam keadaan kerja yang baik.Sebuah komputer terawat baik akan berjalan lebih cepat, lebih cekap dan kemalangan kurang daripada satu yang belum dipertahankan.

2. PROSEDUR MELAKUKAN PERAWATAN KOMPUTER
Mempertahankan komputer anda tidak hanya baik untuk komputer anda, tetapi untuk anda juga. Berlatih prosedur rawatan yang baik akan menjimatkan wang (sedikit kesempatan untuk memecah item dan harus menggantikan mereka), waktu (prestasi yang dipertingkatkan bererti waktu tunggu kurang dan kurang turun bererti melanggar penggunaan lebih) dan melindungi data anda (dengan membuat sandaran data, untukcontoh).

3. PEMELIHARAAN COMPUTER ESSENTIALS
Ada tujuh hal penting penjagaan komputer seperti di bawah ini:

i) Membangun hubungan dengan vendor terkemuka. Ini mungkin keputusan anda yang paling penting. penjual harus mudah dicapai dan mempunyai kemampuan untuk merespon dengan cepat untuk menyelesaikan masalah anda.

ii) Regular dan automatik backup. Disk telah menjadi begitu murah bahawa tidak ada alasan mengapa Anda tidak perlu mempunyai beberapa jenis sandaran dengan mudah diperoleh kembali. Item ini merangkumi cermin atau salinan sandaran fail arkib penting anda.

iii) automatik firewall dan perlindungan virus. Memandangkan sejumlah besar virus dan aktiviti berbahaya di internet, sebuah firewall dikemaskini dan perlindungan virus sangat penting. Salah satu pelanggan kehilangan hari produktiviti kerana mereka berfikir bahawa pelayan sudah kebal dari serangan virus dan tidak mempunyai perlindungan dipasang.

iv) Alternatif sambungan internet. Bergantung pada sifat dari perniagaan anda dan anggaran anda, anda boleh menjadi alternatif Sambungan dialup sederhana sandaran atau pembekal perkhidmatan lengkap alternatif.

v) alamat e-mel dan website Alternatif cadangan. Untuk perniagaan yang paling tidak mempunyai akses e-mel boleh mengeja bencana.

vi) Baik nota dari aplikasi yang dipasang anda. Sangat mudah untuk melupakan berapa banyak aplikasi yang telah dipasang pada sistem anda.

vii) Outsource menghadapi perkhidmatan luaran kepada syarikat yang disokong data center. Dengan berbagai vendor dan perkhidmatan yang boleh dipilih, semua dengan harga yang berpatutan, mengapa harus anda mengikat bandwidth syarikat anda dan berpotensi membuka diri untuk serangan berbahaya oleh hosting website anda sendiri atau pelayan FTP? Ini adalah salah satu kes bahawa outsourcing merupakan pilihan yang benar-benar terbaik.

4. PEMELIHARAAN COMPUTER KATEGORI
penyelenggaraan Komputer jatuh ke dalam empat (4) kategori seperti berikut:

4.1. Backup data
Selalu back up data secara teratur. Anda tidak perlu untuk back up seluruh hard drive, termasuk Sistem Operasi dan program anda, anda hanya perlu membuat cadangan maklumat peribadi anda yang anda buat dan akan perlukan jika komputer anda jatuh.
Apapun kaedah cadangan, hal itu harus dilakukan seminggu sekali, dan mempunyai 3 set disk, yang dilabel "A", "B", dan "C". Pada minggu 1 menggunakan "A" set, pada minggu 2 menggunakan "B" set, pada minggu 3 menggunakan "C" set, dan pada minggu 4 memulakan kembali dengan set "A". Ini tidak memerlukan masa tambahan pada bahagian anda, tetapi jika anda pergi untuk memulihkan dan mengacaukan set terbaru, anda dapat selalu kembali ke set yang hanya satu minggu lebih tua.

4.2. Mengemaskini dan menjalankan anda Virus Scanner
Anda mesti mempunyai Pengimbas Virus, bahkan jika anda tidak menghabiskan masa di Internet. Anda masih boleh mendapatkan virus dari disket bersama dan bahkan program loading dari CD. Hanya tidak mengambil kesempatan untuk tidak menggunakan satu dan tidak menjaganya agar tetap up to date.
Ada dua bahagian untuk pengimbasan virus. Pertama anda perlu mengemas kini virus scanning program mingguan. Untuk melakukan ini, anda perlu login ke internet.Ini adalah bagaimana program anda mengesan virus, dengan tanda tangan virus anda men-download. Jika anda memilih untuk tidak update selama 2 tahun, maka anda tidak dilindungi daripada virus yang dikeluarkan dalam masa dua tahun.Selepas anda mengemaskini virus scanner anda dengan tanda tangan baru, anda perlu menjalankan virus scan. Ini menyemak hard drive anda untuk kehadiran virus dan menghilangkan mereka.

4.3. Memeriksa "Sistem Operasi Update" dan memasang apa-apa kritis
Kadang-kadang boleh didapati dengan membuka Bantuan dan dalam "index" jenis Update Sistem Operasi (nama OS ini menurut pengguna). Jika tidak dapat dijumpai, login di Internet dan pergi ke laman web rasmi OS.

4.4. Penjagaan Hard Drive - DiskClean / scandisk / defrag
Hard Drive adalah bahagian yang paling terdedah dari komputer. Akhirnya setiap hard drive akan gagal. Pertanyaannya bukan "jika" hanya "ketika". Dengan melakukan backup secara teratur, seperti yang disarankan akan mengurangkan trauma dari peristiwa ini ketika itu terjadi.
Dengan mengikuti langkah-langkah mungkin akan memanjangkan umur hard drive dan tentu membolehkan untuk berjalan lebih cepat dan cekap.
Ini adalah tiga (3) teknik menjaga hard drive:

(A) Disk Cleanup
Disk cleanup digunakan untuk memadam fail-fail sementara tidak diperlukan.Bergantung pada OS yang digunakan, juga akan menunjukkan penggunaan ruang memori.

(B) Scandisk
Scan Disk digunakan untuk menyemak kesalahan pada hard disk. Jika Scan Disk menemukan kesalahan, ia akan cuba memperbaiki kesalahan ini secara automatik.Jika ada masalah dengan daerah di hard disk yang Imbasan Disk tidak boleh memperbaiki, Scan Disk akan menandakan mereka sebagai "buruk", dan OS tidak akan menulis ke daerah-daerah yang buruk pada hard disk.
Kesalahan pada hard disk boleh berlaku dari shutdown yang tidak benar, program berakhir salah (baik melalui menerjang atau kuasa yang sedang dimatikan ketika program cuba menyelamatkan) atau hanya dasar "haus" dari hard drive.

(C) Disk Defragmentation:
Fragmentasi merujuk pada keadaan cakera di mana fail tersebut dibagi menjadi buah yang tersebar di seluruh cakera. Windows akan cuba untuk menulis fail contiguously, (pada dasarnya bermakna, semua maklumat berturut-turut, di daerah yang sama atau dalam kumpulan pada hard disk), tapi kadang-kadang fail tersebut terlalu besar untuk melakukannya. Jadi, OS akan menyimpan bahagian gambar dalam cluster yang tidak berdekatan. Hal ini sama sekali tidak kelihatan bagi pengguna, tetapi dapat melambatkan kelajuan data yang dicapai kerana disk drive harus mencari melalui bahagian yang berbeza daripada cakera untuk mengumpul jumlah gambar tunggal.

1 comment: