Point2sop

Followers

Wednesday, March 2, 2011

DEFINISI ATOM

Atom adalah satuan unit terkecil dari sebuah unsur yang memiliki sifat-sifat dasar tertentu. Setiap atom terdiri dari sebuah inti kecil yang terdiri dari proton dan neutron dan sejumlah elektron pada jarak yang jauh.
Pada tahun 1913 Neils Bohr pertama kali mengajukan teori kuantum untuk atom hydrogen. Model ini merupakan transisi antara model mekanika klasik dan mekanika gelombang. Karena pada prinsip fisika klasik tidak sesuai dengan kemantapan hidrogen atom yang teramati.
Model atom Bohr memperbaiki kelemahan model atom Rutherford. Untuk menutupi kelemahan model atom Rutherford, Bohr mengeluarkan empat postulat. Gagasan Bohr menyatakan bahwa elektron harus mengorbit di sekeliling inti.
Namun demikian, teori atom yang dikemukakan oleh Neils Bohr juga memiliki banyak kelemahan. Model Bohr hanyalah bermanfaat untuk atom-atom yang mengandung satu elektron tetapi tidak untuk atom yang berelektron banyak.

Dalam fizik nuklear, model petala nuklear merupakan model bagi nukleus atom yang menggunakan prinsip Pauli untuk menerangkan struktur nukleus dalam bentuk aras tenaga. Model ini dibangunkan dalam tahun 1949 mengikut hasil kerja bebas oleh beberapa ahli fizik, antaranya Eugene Paul Wigner, Maria Goeppert-Mayer dan J. Hans D. Jensen, yang berkongsi Anugerah Nobel pada 1963 bagi sumbangan mereka.
Model petala merupakan sedikit analogi kepada model petala atom yang menerangkan susunan elektron dalam atom, dan petala yang terisi menentukan kestabilannya. Apabila kita menambah nukleon (proton atau neutron) ke dalam nukleus, terdapat takat tertentu apabila tenaga ikatan bagi nukleon seterusnya kurang dengan agak ketara berbanding yang sebelumnya. Pemerhatian ini, yang terdapatnya bilangan ajaib bagi nukleon: 2, 8, 20, 28, 50, 82, 126 adalah terikat dengan kuat berbanding nombor seterusnya yang lebih tinggi, merupakan asal-usul model petala.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment