Point2sop

Followers

Thursday, February 24, 2011

Teknologi maklumat (core ability)

1. PENANGANAN CADANGAN
Dalam teknologi maklumat, backup merujuk pada menyalin data sehingga salinan ini tambahan boleh dipulihkan selepas peristiwa kehilangan data. Backup kepada terutama untuk dua tujuan:

(A) Untuk mengembalikan komputer ke keadaan operasi selepas bencana (disaster recovery disebut), dan

(B) Untuk mengembalikan sejumlah kecil jumlah gambar selepas mereka telah sengaja dihapuskan atau rosak.
Backup berbeza dari arkib dalam erti bahawa arkib salinan data primer dan backup adalah salinan data sekunder. Backup sistem berbeza daripada sistem fault-tolerant dalam erti bahawa sistem sandaran menganggap bahawa suatu kesalahan akan menyebabkan peristiwa kehilangan data dan sistem fault-tolerant menganggap kesalahan tidak akan. Backup biasanya yang baris terakhir pertahanan terhadap kehilangan data, dan akibatnya pal
ing sedikit granular dan yang paling selesa untuk digunakan.
Kerana sistem backup mengandungi sekurang-kurangnya satu salinan dari semua data bernilai menyimpan, keperluan simpanan data yang cukup besar. Pengorganisasian ini ruang simpanan dan menguruskan proses backup adalah melakukan rumit.
1.1 Usage Cadangan
Ini adalah penggunaan backup:
 Pemulihan bencana
 Extra kebolehpercayaan
 Simpan wang
 Hemat waktu
 Simpan data
Backup merupakan sebahagian penting dari perlindungan data.Memulihkan dari bencana seperti cakera crash total atau kecurian PC boleh menjadi peristiwa yang sangat traumatis, lebih dari pengguna PC yang paling sedari. Hal ini berlaku bahkan jika ada backup, ketika mereka tidak ada situasi jauh, jauh lebih buruk.Rasa sakit pemulihan dari bencana hampir selalu sangat tinggi, dan kos terutama dalam masa yang diperlukan untuk mencipta data yang hilang. Bahkan untuk usaha kecil, hal ini dapat berjalan ke dalam ribuan dolar dengan sangat cepat.

1.2 Full Backup
Backup Full hanya membuat cadangan semua fail pada sistem.Pengguna boleh memilih untuk mengemas kini atribut arkib jika mereka merancang untuk melakukan salah satu dari dua jenis berikut backup separa.

(A) Backup Tambahan
Incremental backup adalah cadangan yang punggung hanya fail yang diubahsuai sejak cadangan terkini. Saat menjalankan incremental backup, pengguna harus mengemas kini atribut arkib sementara membuat sandaran fail hanya diubah. Seringkali incremental backup dilampirkan ke set salinan lengkap. Hasilnya adalah tape dengan perubahan yang terjadi setiap hari. Jenis cadangan ini kepada jika pengguna ingin mempunyai jejak audit kegiatan penggunaan fail pada sistem mereka dan akan membolehkan mereka untuk mengembalikan bekerja khusus hari tanpa mengembalikan perubahan yang dibuat sejak titik masa.Untuk melakukan restore penuh selama empat hari selepas salinan lengkap mereka harus mengembalikan salinan lengkap dan keempat data set selepas itu.

(B) Differential Backup
Backup diferensial adalah cadangan kumulatif dari perubahan yang dibuat sejak full backup terkini. Ini file diubah cadangan saja, tetapi tidak mengemas kini atribut arkib. Senarai fail tumbuh setiap hari sampai full backup dilakukan seterusnya adalah membersihkan atribut arkib. Hal ini membolehkan pengguna untuk mengembalikan semua fail yang berubah sejak full backup terakhir dalam satu lulus. Ini backup boleh ditambah ke yang penuh juga, tetapi mereka harus diingat bahawa setiap set boleh mengandungi versi yang berbeza daripada sebuah fail jika perubahan jumlah gambar sehari-hari. Peranti data akan selalu sekurang-kurangnya sama besar pembezaan dahulu (jika tidak ada perubahan yang dilakukan) dan akan terus tumbuh sebagai menukar fail. Setelah atribut fail arkib ditetapkan akan di-back up setiap hari sampai setelah full backup semula sedikit atribut.

1.3 Memutuskan fail ke Backup
Ketika datang waktu untuk memutuskan apa yang harus disokong, setiap orang sedikit berbeza. Jika pengguna boleh memutuskan apa yang HARUS dapat memulihkan dalam hal kegagalan sistem yang dapat membantu mengecilkan pilihan untuk memilih peranti sandaran. Dan jika pengguna tidak suka pilihan selepas memutuskan apa yang user ingin backup, mungkin pengguna perlu mengubah ekspektasi mereka untuk membuat pilihan yang lebih dapat diterima.

2. MEDIA PENYIMPANAN
Terlepas dari model repositori yang digunakan, data harus disimpan dalam beberapa media simpanan data di suatu tempat.

i) pita magnetik
pita magnetik telah lama menjadi media yang paling umum digunakan untuk simpanan massa data, backup, pengarkiban, dan pertukaran. Tape telah biasanya mempunyai urutan besarnya kapasiti yang lebih baik / nisbah harga bila dibandingkan dengan hard disk, tetapi baru-baru ini nisbah untuk pita dan hard disk telah menjadi jauh lebih dekat. Ada pelbagai format, banyak di antaranya adalah proprietary atau khusus untuk pasaran tertentu seperti mainframe atau tanda tertentu dari komputer peribadi.Tape adalah media akses sekuensial, jadi walaupun masa akses mungkin buruk, tahap terus-menerus menulis atau membaca data yang sebenarnya boleh sangat cepat. Beberapa drive tape baru bahkan lebih cepat daripada hard disk moden.

ii) Hard disk
Kapasiti / harga nisbah hard disk telah berkembang cepat selama bertahun-tahun. Hal ini membuatnya lebih kompetitif dengan pita magnetik sebagai media simpanan massa. Keuntungan utama dari simpanan hard disk adalah waktu akses rendah, ketersediaan, keupayaan dan mudah digunakan.

iii) Optical disk
CD recordable boleh digunakan sebagai alat cadangan. Satu keuntungan dari CD adalah bahawa mereka dapat menampung 650MB data pada 12 cm (4.75 ") cakera optik reflektif Mereka juga boleh dikembalikan pada setiap enjin dengan pemacu CD-ROM .. Lain format umum adalah DVD recordable. Banyak format cakera optik adalah jenis WORM, yang membuat mereka kepada untuk keperluan arkib kerana data tidak boleh diubah. format ditulis semula lain juga boleh dimanfaatkan seperti CDRW atau DVD-RAM

iv) Floppy disk
Selama 1980-an dan awal 1990-an, banyak peribadi / pengguna komputer di rumah sebahagian besar cadangan berkaitan dengan menyalin disket. Kapasiti data rendah dari sebuah floppy disk membuat pilihan tidak popular dan usang pada tahun 2007.

v) simpanan Solid state
Juga dikenali sebagai flash memory, thumb drive, kunci USB, compact flash, smart media, memory stick, kad digital selamat, dll, peranti ini relatif mahal untuk kapasiti yang rendah, tetapi menawarkan portabilitas yang sangat baik dan mudah-of-digunakan.

vi) Remote perkhidmatan backup
Sebagai akses internet broadband menjadi lebih luas, perkhidmatan backup remote mendapatkan populariti. Back up melalui internet untuk lokasi terpencil dapat melindungi terhadap beberapa senario kes buruk, seperti kebakaran, banjir atau gempa bumi, menghancurkan segala backup bersama-sama dengan segala sesuatu yang lain. Sebuah kelemahan kepada perkhidmatan backup remote adalah bahawa sambungan internet biasanya jauh lebih lambat dibandingkan kelajuan peranti simpanan data tempatan, sehingga ini boleh menjadi masalah bagi orang dengan data dalam jumlah yang besar. Hal ini juga mempunyai risiko yang berkaitan dengan meletakkan kawalan data peribadi atau sensitif di tangan pihak ketiga.

No comments:

Post a Comment