Point2sop

Followers

Tuesday, September 28, 2010

muharram
-ertinya 'diharamkan'. dinama kan demikian kerana pada bulan ini bangsa arab dahulu tidak dibenarkan berperang. larangan ini berlaku sampai permulaan islam kemudian dimansuhkan setelah turunnya ayat 191. demikian pendapat ulama'


shafar
-ertinya 'kuning' atau 'kosong'. dinamakan demikian kerana pada bulan ini kaum lelaki arab zaman dahulu meninggalkan rumah masing-masing dan pergi mengembara kesana kemari, ada yang berperang, berniaga, dan lain-lain hingga rumah-rumah kosoang dari orang lelaki.


rabi'ul awal
-ertinya 'menetap yang pertama'. dinamakan demikian kerana pada waktu itu lelaki arab telah menetap semula dirumahnya
rabi'ul akhir
-ertinya 'menetap yang terakhir'. dinamakan yang demikian kerana lelaki yang mengembara telah menetap dirumahnya buat kali yang terakhir (sebelum berangkat lagi).
jamadil awal
-ertinya 'kering yang pertama'. pada bulan itu bangsa arab zaman dahulu mula kekurangan air. lembah-lembah dan perigi semuanya kering.

jamadil akhir
-ertinya 'kering yang penghabisan'
rejab
-ertinya 'mulia' dinamakan demikian kerana bulan ini dimuliakna oleh orang arab dengan melarang berperang dan lain-lain upacara. bulan ini juga disebut bulan 'haram' kerana haram berperang. pada bulan ini pula orang arab mengadakan ziarah ka'abah secara besar-besaran.
sya'ban
-ertinya 'bercerai-berai. dinamakan demikian kerana orang-orang arab pada bulan itu bertempiaran ke mana-mana tempat untuk mancari air.
ramadhan
-ertinya 'panas terik' atau 'melupuskan'. semua kitab-kitab diturunkan pada bulan ini.
syawal
-ertinya 'naik'. dinamakan demikian kerana pada bulan ini berlaku keanehan pada unta bila hendak ditunggangi iaitu kena pukul dulu dibelakangnya. dan apabila dipukul maka ekor unta itu menjadi naik
zulkaedah
-ertinya 'yang empunya duduk' pada bulan ini kaum lelaki arab dahulu kerjanya hanya duduk-duduk saja dirumah.
zulhijjah
-ertinya 'yang empunya haji' dinamakan demikian kerana umat manusia mengerjakan ibadah haji di ka'abah.

No comments:

Post a Comment