Point2sop

Followers

Tuesday, November 30, 2010

kelebihan sembahyang

Kelebihan-kelebihan sembahyang:

1. 1. Abu Hurairah melapurkan, “ saya mendengar rasulluah S.A.W berkata. ‘ bayangkan dihadapan pintu rumah salah sorang daripada saudara sekalian terdapat sebatang sungai. Kemudian beliau mandi sebanyak 5 kali sehari. Adakah terdapat kotoran di badan orang itu?’ ‘pada sahabat menjawab, ‘ tidak ada sebarang kotoran di badan orang itu.’ Rasulluah S.A.W ‘ begitulah perumpaan orang yang solat 5 waktu. Allah akan menghapuskan kesalahan orang yang solat 5 hari sehari.”

(diriwayatkan oleh bukhari & muslim)

3. 2.Abdullah bin mas’ud melaporkan, “ ada seorang lelaki mencuim seorang wanita, kemudian lelaki itu memberi tahu kepada nabi Muhammad S.A.W. dengan sebab itu , Allah menurunkan ayat Al-quran yang bermaksud ‘ saudara lakukanlah sembahyang diantara waktu siang dan malam. Sebenarnya pahala daripada amalan baik itu dapat menghapuskan segala dosa daripada amalan jahat.’ Lelaki itu bertanya kepada nabi Muhammad S.A.W.. adakah ayat itu diujukan kepada saya sahaja ? nabi Muhammad menjawab , ‘ ayat itu kepada seluruh umat saya’ ”

(Diriwayatkan oleh bukhari&muslim)

5. 3.uthman bin Affan melaporkan, saya pernah mendengar Rasullulah berkata, “ seorang muslim yang hendak melakukan sembahyang 5 waktu apabila tiba waktunya, lalu beliau berwuduk dengan sempurna. Kemudian beliau sembahyang dengan penuh tumpuan, serta sempurna juga rukuknya. Maka sembahyang itu menghapuskan segala dosa yang pernah dilakukan oleh orang itu sebelum beliau mendirikan sembahyang tersebut. Kelebihan ini diberikan kepada orang itu dengan syarat beliau tidak melakukan dosa besar sebelum beliau melakukan sembahyang itu. Kelebihan ini diberikan untuk sepanjan masa. (riwayat oleh muslim)

4. Sesunguhnya sembahyang itu dapat mencegah daripada perkara-perkara buruk & mungkat ( surah al-‘Ankabut, ayat 45)

Diambil dari buku kelbihan sembahyang, dikarang oleh imam Nawawi daripada kitab Riyadus Solihin.

No comments:

Post a Comment